I. Insert the articles where necessary.
1. — Where did you stay when you were in … USA? — At … Hilton.
2. — What … newspapers and … magazines do you prefer? — I read … lot of …
different newspapers and magazines,such as … Guardian, … Washington Post,
… Der Spiegel, … Pravda. — Can you speak … English and … German so well? —
Of course I can.
3. He isn’t … professional basketball player but he can play … basketball very
well.
4. On … deck … Aurora there were over five hundred passengers.
5. After … operation … her life was out of … danger.
6. After … her nervous breakdown she took … pleasure in … gardening that
brought her … calm and … serenity.
7. On … whole, … your son’s answer was quite satisfactory.
8. … Mandy wasin such … hurry thatshe forgot to put on … her coat and went
out.
9. In … twilight … castle stood out rather obscurely.
10. Fortunately, … teacher was in … good mood and didn’t tell anyone off.
11. On … one hand, you are right and I agree with you, but on … other hand,
I can’t just go and apologize to her for what I’ve done. I’m sorry.
Глава 1. Грамматика и лексика
31
12. You are not going anywhere! It’s out of … question!
13. … moon in … sky was bright and … streets were moonlit.
14. I’ve got … hamster. … hamster is funny.
15. How much do … pears cost? — Five dollars … kilo.
16. Being tired I had … light supper and then had … early night.
17. She said in … loud voice “Shut up!”
18. … snake is … very venomous reptile.
19. Is it … girl that called you … names?
20. … last week Isaw … very interesting couple — … man and … woman. … man
was laughing hard, … woman was crying bitterly.
21. I met her at … supermarket by … chance.
22. … Drakes can afford to go on … holidays twice … year.
23. They fell in … love at … first sight.
24. We set out at … dawn and arrived at … destination only at … dusk.
25. In … solar system there are nine planets.
26. … my parents are … doctors, … your parents are … teachers. What’s … your
sister? — She is … student.
27. He studied really hard and as … result he entered … Moscow State
University without … difficulty.
28. To make … living you’ll have to toil from … morning till … night.
29. On … average … women work more than … men but earn much less.
30. After … dinner he decided to take … nap.
31. You’ve done it on … purpose! Now I know it for … sure.
32. After another failure he returned in … low spirits.
33. … boy,Jack by … name,rescued … kitten from two fierce bulldogsthat were
on … point of devouring it.
34. To be on … safe side, she took … umbrella.
Имя существительное (The Noun)
32
35. We could see nothing in … dark.
36. I prefer to travel by … train rather than by travel by … plane. It’s much
safer.
37. I took … my children to … zoo … other day.
38. Could you please give me … hand? I can’t do … this task on my own.
39. … lot of … species of … animals and … birds are in … danger of … extinction
nowadays.
40. He could stare at … this picture for … hours.
41. It’s … shame that you still don’t know when … your exams begin!
42. He knew that if he told her … truth she would break down,so he made up
… his mind to tell her … lie.
43. I asked … my neighbour to keep … eye on … my son while I’m at … work.
44. After … few mishaps in … her life she was at … loss and didn’t know what
to do and who to turn to for … help.
45. … students were made to read … Poe in … original.
46. I went to … library to take … book to read.
47. Do you know that … dolphins having … fins and … tail are not … fish?
48. When … police stopped … my friend he was driving at … speed of 60 miles … hour.
49. … my cousin has … music lessons once … week.
50. There was … book on … shelf. … book wasn’t interesting but … its cover
was colourful.
Объяснение:
Прочтите стихотворение вслух. Чтения “про себя” недостаточно - вы должны проговорить и услышать текст. Читать нужно “качественно”: не спеша, с выражением. Раза три минимум.
Во время чтения старайтесь представить себе то, о чем говорите. Все пейзажи, персонажей, ситуации, переживания. Представляйте убедительно, зрительными образами. Заставьте свой мозг должен активно работать во время чтения. Постарайтесь даже мысленно пережить события стихотворения, если получится. Так вы запомните сюжет, даже если сами стихотворные строчки в памяти пока не отложатся.
Еще раз прочтите стихотворение вслух, но на этот раз не старайтесь декламировать с расстановкой и даже вдумываться в смысл текста. Зато акцентируйте внимание на звучании слов, их форме, ударениях, грамматических формах (падеж, род, число, время). Так вы задействуете слуховую память.
Следующий шаг должен включить моторную память. Для этого перепишите стихотворение на чистый лист бумаги или в тетрадь. Пишите аккуратно, получайте удовольствие от каждой буквы. И проговаривайте то, что пишете. Вуаля: сейчас “работают” три вида памяти (зрительная, слуховая и моторная)!
Теперь, теперь, когда текст вам уже немного знаком, пришло время свободных ассоциаций. Запишите стихотворение не так, как разделил его на части автор, а так, как вам хочется разбить его на строфы по смыслу. Не ограничивайте себя в творчестве: рисуйте на полях и между строк, подчеркивайте и/или обводите слова и фразы, рисуйте персонажей, пишите комментарии. Чем забавнее получится - тем больше вероятность, что вы прочно запомните плоды совместного (автора-поэта и вашего!) творчества.