Адзначце якасці, уласцівыя словазлучэнню:
а) не мае інтанацыйнай завершанасці;
б) выражае ;
в) словы звязаны падпарадкавальнай сувяззю;
г) складаецца з самастойнага і службовага слова;
вызначце граматычнае значэнне словазлучэнняў блакіт неба, марозная смуга, мая кніга.
а) азначальныя;
б) дапаўняльныя;
в)акалічнасныя.
адзначце спалучэнні слоў, якія не з’яўляюцца словазлучэннямі.
а) сто трыццаць першы;
б) купі хлеба;
в) каля лесу;
г) жытневае поле.
адзначце іменныя словазлучэнні.
а) нехта з нас;
б) сумуючы па радзіме;
в) сумна без вас;
г) некранутыя сляды.
адзначце словазлучэнні, у якіх словы звязаны сувяззю кіравання.
а) пакрытыя лесам;
б) бывалі рэдка;
в) брама манастыра;
г) белыя чайкі.
выпішыце са сказа словазлучэнні, звязаныя сувяззю прымыкання. абазначце, якой часцінай мовы выражана залежнае слова: мабыць, зіма паварочвала на вясну – мінулі завеі, удзень пацяплела, а ўначы браўся мароз. (в. быкаў.)
выпішыце са сказа простае дзеяслоўнае словазлучэнне, вызначце від сувязі: дзве работы за раз не зробіш.
выпішыце са сказа кожны са знаёмых баіць старому аб усім, што на свеце дзеецца (з. бядуля) словазлучэнне, якое адпавядае характарыстыцы: непадзельнае, простае, іменнае, сувязь – кіраване, адносіны – дапаўняльныя.
адзначце словазлучэнні, у якіх дапушчана памылка ў дапасаванні прыметніка да назоўніка.
а) белая гусь;
б) вострая боль;
в) шырокая дзвер;
г) вялікі шымпанзэ.
перакладзіце на беларускую мову словазлучэнні.
три пассажирских вагона, болеть гриппом, быстрее ветра, послать за сыном, жениться на красавице, метрах в двадцати, два раза в месяц, рассказывать о друге, смеяться над ним, отца.
тэст 1 словазлучэнне
варыянт 2
адзначце якасці, уласцівыя словазлучэнню:
а) складаецца з галоўнага і залежнага слова;
б) з’яўляецца сродкам зносін;
в) не мае пунктуацыйнага афармлення;
г) мае інтанацыйную завершанасць.
вызначце граматычнае значэнне словазлучэнняў бывалі рэдка, едуць далёка, уранку пацяплела.
а) азначальныя;
б) дапаўняльныя;
в) акалічнасныя.
адзначце спалучэнні слоў, якія не з’яўляюцца словазлучэннямі.
а) чародкі асін;
б) самая смачная;
в) выходзіць павольна;
г) скончыўся дзень.
адзначце іменныя словазлучэнні.
а) роўнядзь вады;
б) шчаслівы ад поспеху;
в) вельмі хацелася;
г) атрымаў пяцерку.
адзначце словазлучэнні, у якіх словы звязаны сувяззю кіравання.
а) баяўся нечага;
б) спачатку не паверылі;
в) матчына ласка;
г) далёка ад горада.
выпішыце са сказа словазлучэнні, звязаныя сувяззю прымыкання. абазначце, якой часцінай мовы выражана залежнае слова: неба ўдзень ніжэй прыпадае, ціснецца да зямлі. (м. стральцоў)
выпішыце са сказа простае дзеяслоўнае словазлучэнне, вызначце від сувязі: адклад не ідзе ў лад.
выпішыце са сказа гэты незвычайны поезд і сустрэлі за малай ліпаўкай партызаны (і. чыгрынаў) словазлучэнне, якое адпавядае характарыстыцы: непадзельнае, простае, іменнае, сувязь –дапасаванне, адносіны –азначальныя.
адзначце словазлучэнні, у якіх дапушчана памылка ў дапасаванні прыметніка да назоўніка.
а) выгадны продаж;
б) манная крупа;
в) маленькае калібры;
г) смачнае эскімо.
10. перакладзіце на беларускую мову словазлучэнні.
Мотив действительно безыскусен: интеллигент, близорукий книжник, боится упреков в нерасторопности и трусости больше, чем смертельной опасности, он хочет соответствовать меркам старшины, то есть общей мерки долга, тягот, риска. Он хочет быть вровень с другими, иначе ему – стыдно.
После Фишера, в самый разгар боя на переезде гибнут Карпенко и Свист. О себе Карпенко не очень тревожился: он сделает все, что от него потребуется. Это надежный служака, не избалованный жизнью. Его действия в бою предрешены. А смерть Свиста наступила вследствие неравного единоборства с немецким танком: он бросил одну за другой гранаты под гусеницы, но отбежать не успел.
Повесть заканчивается, когда Василий Глечик, самый юный из шестерых, еще жив, но, судя по всему, обречен. Мысль о том чтобы оставить позицию была для него неприемлемой. Нельзя нарушить приказ комбата, его нужно выполнить любой ценой, и, конечно, присяга и долг перед родиной.
Писатель дал почувствовать, как горько, когда обрывается такая чистая и молодая, верующая в добро жизнь. До Глечика донеслись странные печальные звуки. Он увидел, как за исчезающей стаей летел отставший, видно, подбитый журавль; отчаянный крик птицы безудержной тоской захлестнул сердце юноши. Этот журавлиный крик – полная печали и мужества песня прощания с павшими и призывный клич, возвещающий о смертельной опасности, и этот мальчик потрясенно открыл для себя: ему скоро предстоит умереть и ничего изменить нельзя. Он схватил единственную гранату и занял свою последнюю позицию. Без приказа. Хорошо зная, что это конец. Не желая умирать и, не умея выживать любой ценой. Это была героическая позиция.
Герои повести «Журавлиный крик» при всем разнообразии своих характеров схожи в главном. Все они сражаются до конца, своей кровью, своей жизнью обеспечивая организованный отход батальона. Через их трагическую судьбу очень убедительно показывается трагедия первых военных лет и реалистически раскрывается неброское во внешних своих проявлениях мужество солдат, которые в конечном итоге обеспечили нашу победу.